مهمان گرامی خوش آمدید، جهت عضویت در سایت و دسترسی به کلیه امکانات آن لطفاً کلیک کنید
مواد غذائی مورد نیاز یک گیاهخوار(وگن)
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 از مجموع 1
  1. #1
    (ADMIN //Super Moderator ) مدیر ارشد تالار . بخش اندیشه و سلامت
    تاریخ عضویت
    Oct 2010
    ارسال ها
    1,013
    تشکر
    7,319
    تشکر 5,705 بار در 913 پست

    پیش فرض مواد غذائی مورد نیاز یک گیاهخوار(وگن)

    فهرست زیر می تواند یک راهنمای سریع برای انتخاب یک رژیم غذایی روزانه کامل برای وگن ها باشد.

    1- آب
    در راس این فهرست ، آب و غذاهای سرشار از آب قرار گرفته است. خوردن غذاهای آبدار باعث می شود تا میزان مورد نیاز آب بدنتان را تأمین نموده و از عملکرد بهینه ارگانهای آن بهره مند گردید.
    احساس خستگی می کنید؟ کمی آب بنوشید... شاید آب بدن خود را از دست داده اید (این اتفاق در مورد اغلب افراد روی می دهد !) با خوردن آب ، صحبت کردن شما نیز بهتر خواهد شد چون آب ، نای را روان و مرطوب می سازد.
    بدن شما به چه مقدار آب در طول روز نیاز دارد؟ پاسخ 6 تا 12 لیوان در روز است. و هیچ می دانید چرا چنین تنوعی در آب مورد نیاز بدنتان وجود دارد؟ اگر میوه هایی که روزانه مصرف می کنید حاوی میزان بالائی از آب باشد، پس نیازی به آشامیدن آب زیاد نیست و اگر چنین نیست ، باید آب بیشتری بنوشید.
    در وهله اول مطمئن شوید که آبی که مصرف می کنید تمیز و تصفیه شده است. از خوردن آب شیر تا حد امکان خودداری کنید. بهتر است یکی از دستگاههای تصفیه آب را خریداری کنید که در گوشه ای از سینک ظرفشویی و یا بخش بالائی آن قابل نصب است. با این دستگاه می توانید آب آشامیدنی خود را تصفیه کنید – که برای آشامیدن ایده آل است، از آب شیر جهت شستشوی مواد غذائی و یا درست کردن ماکارونی ، لوبیا و سوپ استفاده کنید.

    2- سبزیجات
    اغلب مردم سبزیجات را دوست دارند. همانطور که می دانید سبزیجات دارای تنوع بالایی است . اگر شما از آن دسته افرادی هستید که سبزیجات را دوست ندارید ، توصیه می کنم به فکر روش متفاوتی باشید ، مثلا راههای مختلف پخت آن را امتحان کنید و یا به سراغ سبزی بروید که قبلا آن را امتحان نکرده اید و یا چاشنی های جدیدی با آن بیفزائید. سبزیجات در تأمین مواد مورد نیاز بدن شما اعم از پروتئین،کربوهیدرات ، مواد معدنی و ویتامین ها نقش بسیار مهمی را ایفاء می کنند و هر قدر هم بر مصرف آن تأکید شود باز هم کم است.

    3- سبزیجات برگدار به رنگ سبز تیره
    قبلا در مورد سبزیجات صحبت کردم! ولی دلیل خوبی برای ذکر مجدد آن وجود دارد: باید در مورد آن سخن گفت تا جایگاه بخصوص آن در بند 10 پررنگ شود. منظور من کلم پیچ ، برگ چغندر و سبزیجات دیگر از جمله گل کلم ، برگ خردل ، شلغم تازه و اسفناج است.

    4- حبوبات
    وقتی سخن از حبوبات به میان می آید ، اولین چیزی که به ذهن ما می رسد برنج است. من خودم عاشق برنج قهوه ای هستم و آن را زیاد می خورم. ولی لازم است که برای ایجاد تنوع چیز دیگری را به آن اضافه کنیم. اگر شما از خوردن برنج خسته شده اید حبوبات دیگری را امتحان کنید: کینوا ، ارزن دانه ریز (ارزن سفید) ، جو و یا گندم سیاه. البته انواع بسیار متفاوتی از حبوبات وجود دارد که می توانید آنها را امتحان نموده و از خواص بیشمارشان بهره مند گردید.

    5- لوبیا ها
    لوبیا اعم از انواع معمولی آن و سویا منبع بسیار مهمی از پروتئینهای متفاوتی است که در رژیم گیاهخواری مورد نیاز می باشد.
    واقعیت این است که من سالهای مدیدی کنسرو لوبیا می خریدم ولی بعد متوجه شدم به آسانی و با صرف هزینه ای اندک می توان آن را بطور طبیعی مصرف نمایم و حال لوبیا بخشی از برنامه هفتگی من است.
    چرا به جای مصرف کنسرو لوبیا باید آن را بطور طبیعی مصرف نمود؟
    - چون هزینه کمتری دارد.
    - مقدار سدیم تحت کنترل شماست. کنسروها معمولا سدیم بسیار زیادی دارند.
    - می توانید لوبیا را به اندازه مصرف هفتگی خود آماده نموده و حتی آن را منجمد نمائید.

    6- میوه ها
    سیبهای خوشمزه ، انگور ، هلوهای آبدار ، توت فرنگی هایی که در دهان شما آب می شوند ..... آیا کسی هست که میوه دوست نداشته باشد؟ میوه های آبدار و دارای مواد مغذی خام ، جزء اصلی رژیم گیاهی می باشند. می توانید این میوه ها را بطور خام تناول نمائید و یا افشره آنها را تهیه کنید.
    یک اصل بسیار مهم در مورد میوه ها: تا حد امکان از ترکیب میوه ها با سایر مواد غذائی خودداری کنید و بخصوص خربزه را با هیچ ماده ای ترکیب نکنید (حتی با میوه دیگری آن را ترکیب نکنید). می دانید چرا؟ چون این میوه از سرعت هضم بسیار بالائی برخوردار است و در سیستم گوارشی شما زودتر از ماده غذائی دیگر هضم شده و به سوزش معده ، نفخ و سایر اختلالات منجر شود. همچنین قابل ذکر است که تمامی مواد غذائی اگر به سرعت از سیستم گوارشی تخلیه نشوند ، باعث ایجاد نوعی مسمومیت می گردند.

    7- غذاهای خام
    غذاهای خام حاوی مواد مغذی مفید و آنزیمهائی هستند که بدن شما به آنها نیاز دارد. در واقع لازم نیست که شما حتما یک خامخوار باشید تا از خوردن غذاهای خام لذت ببرید ولی زمانی که در حال برنامه ریزی رژیم گیاهی خود هستید حتما غذاهای خام گیاهی را به آن اضافه کنید.
    این برنامه را به آسانی می توان پیاده نمود، به موارد زیر دقت کنید:
    - هر روز یک ظرف سالاد سبزیجات تازه میل نمائید.
    - به ظرف غذای خود مقداری آووکادو یا گوجه فرنگی خرد شده اضافه کنید.
    - می توانید به غذاهائی که با لوبیا یا حبوبات درست کرده اید ، جوانه نیز اضافه کنید.
    - هر روز خود را با خوردن میوه شروع کنید.
    - در ماههائی از سال که هوا گرمتر است ، سعی کنید حداقل یک وعده در هفته غذای کاملا خام گیاهی داشته باشید.

    8- آجیل ها و دانه ها
    بدن شما برای اینکه بتواند به درستی وظایف خود را به انجام برساند به چربیهای سالم نیاز دارد و آجیلها و دانه های خوراکی بهترین منبع آن هستند و خوردن آنها در هر روز ضروری است. در واقع نه تنها خوردن آجیل و دانه های خوراکی اهمیت دارد بلکه باید به آن دسته از آجیلهائی تأکید داشت که منبع مهمی از چربیهای سالم و مفید هستند.
    با خوردن آجیل ها نیاز بدن به اسیدهای چرب ضروری امگا سه و امگا شش مرتفع خواهد شد. من اگر به جای شما باشم میزان دلخواه آجیل را آسیاب کرده و به شکل نوعی سالاد آن را مصرف می نمایم، بسیار خوشمزه است ... نوش جان!

    9- روغن
    بعضی از افراد گیاهخوار از خوردن روغن خودداری می کنند. شما هم اگر دوست داشته باشید می توانید جزو این افراد باشید و اگر هم این رویه را نمی پسندید هیچ مشکلی وجود ندارد. ولی اگر حتما می خواهید که در طبخ غذا از آنها استفاده کنید از آن دسته از روغن هائی که باعث برهم خوردن تعادل غذائی شما می شوند، اجتناب نمائید. این مسأله این روزها همه گیر شده است ... مردم دوست دارند روغن هائی را که به آنها آسیب می رساند خیلی بیشتر از حد نیاز مصرف کنند و برعکس مصرف روغنهای مفید را به حداقل می رسانند.
    در ادامه من به ذکر توصیه های شخصی و البته تخصصی ام در مورد روغنهای خوراکی می پردازم:
    1. ازمصرف روغن های پالایشی (فرآوری شده) خودداری کنید. زمانی که گفته می شود روغن پالایش یافته است به آن معناست که به صورت ماشینی فشرده شده ، در معرض هگزان (که نوعی ماده شیمیائی خطرناک است ) قرار گرفته ، گندزدایی شده و به روش شیمیائی شستشو داده شده است. در واقع با طی همین مراحل است که خواص مفید آن از بین رفته و امگا سه موجود در آن به اسیدهای چرب ترانس تغییر شکل می یابد. حتی روغن هایی که با اصطلاح نیمه فرایند یافته به بازار عرضه می شوند هم گندزدایی می گردند. اکثر روغن هایی که در معرض درجه حرارت بالا قرار می گیرند خواص مفید خود را از دست می دهند و دیگر کارایی چندانی نخواهند داشت.
    2. روغن های پالایش نشده را خریداری کنید ، چرا که چنین مراحل خطرناکی را پشت سر نگذاشته اند. روغن هایی که با استفاده از برودت فشرده می شوند بسیار ایده آل هستند چون هیچ حرارتی به خود ندیده اند و خواص غذائی آنها حفظ شده است. این روغن ها همواره در ظروف کدر بسته بندی شده و اغلب اوقات (نه همیشه) در یخچال نگهداری می شوند.
    3. بعضی روغن ها تحت فشار مداوم قرار گرفته و در معرض هگزان خطرناک قرار داده نمی شوند و از این رو حرارت زیادی هم نمی بینند. از این موضوع مطمئن شوید که روغنی که تحت فشار مداوم قرار گرفته و آن را خریداری نموده اید بوسیله برودت نیز فشرده شده است.
    4. ذکر این نکته ضروری است که روغن های اشباع شده حتما برای سلامتی مضر نیستند ، مگر اینکه با کلسترول همراه باشند. روغن زیتون یکی از بهترین نوع روغن هائی است که تا زمانی که مورد فرآیند قرار نگرفته می توان با خیال راحت آن را مصرف نمود. زمانی که این روغن مورد پالایش قرار می گیرد ، خواص خوب آن از بین رفته و حتی برای سلامتی شما مضر خواهد بود.
    این موضوع در مورد روغن هایی که تحت حرارت بالا نیز قرار می گیرند ، صدق می کند. البته برخی روغن هائی که خریداری می کنید و در معرض حرارت قرار گرفته اند ، مضر نمی باشند که روغن نارگیل یکی از آنهاست. اگر شما ناگزیر از حرارت دادن روغن هستید ، مقداری آب هم به آن اضافه کنید و یا آن را به ظرف غذای آبدار اضافه کنید تا مطمئن شوید که روغن زیاد حرارت نخواهد دید.
    5. زمانی که قصد خرید روغن نارگیل یا سایر روغن های گرمسیری چون روغن خرما را دارید مطمئن شوید که تحت فشار برودتی قرار گرفته و تا حد ممکن پالایش نشده است. به هر حال این نوع روغن ، روغن بسیار مقاومی بوده و حتی در برابر حرارت نیز تا حد زیادی ایستائی دارد.

    10- گزینه ای از تمامی غذاها
    این واقعیت را نباید نادیده انگاشت که مصرف همه غذاها موجب بهره گرفتن از تمامی مواد مغذی مورد نیاز بدن می گردد.
    سعی کنید غذای روزانه شما مجموعه ای از میوه ها ،سبزیجات و موارد ذکر شده فوق باشد تا در نهایت تمامی ویتامین ها و مواد مورد نیاز بدنتان تامین گردد.

    استفاده از میوه ها و سبزیجات ارگانیک را نیز فراموش نکنید آنها بسیار مفید می باشند چرا که در معرض آفت کشها ، علف کشها ، قارچ کشها و سایر سمومی که بدن شما نیازی به جذب آنها ندارد ، قرار نگرفته اند.
    --------------------------------------------------
    by
    Patty "Sassy" Knutson, NC
    Vegan Chef/Author/Nutritional Consultant


    There is always a hope

  2. کاربران : 16 تشکر کرده اند از شما baher برای ارسال این پست سودمند:

    afsi (08-04-2012),Ar.Ra (31-03-2012),AZAD (18-05-2011),Benoni (13-06-2011),Dr.saleh (10-08-2016),GREEN (17-05-2011),HistoryMan (20-06-2011),I.Lov.Animal (04-06-2012),kbp1362 (29-06-2012),lone wolf (16-05-2011),Nooshin_daneshvar (17-05-2011),sadeghol (24-05-2011),Shadow (17-05-2011),The Almighty (13-02-2014),گلاره فرهادی (18-05-2011),yasaman1178 (16-05-2011)

 

 

اطلاعات موضوع

Users Browsing this Thread

اکنون 1 کاربر در حال مطالعه مبحث هستند (0 عضو و 1 مهمان)

برچسب برای این موضوع

بوک مارک ها

بوک مارک ها

مجوزهای ارسال و ویرایش

  • شما نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
  • شما نمی توانید به پست ها پاسخ دهید
  • شما نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
  • شما نمی توانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
ساعت 15:39 بر حسب GMT +3.5 می باشد. Powered by: vBulletin Version 4.2.1 vBFarsi Language Pack Version 4.2
Forum Modifications By Marco Mamdouh مطالب درج شده توسط کاربران بیانگر نظر شخصی آنها بوده و ممکن است همسو با اهداف و دیدگاه های مدیریت سایت نباشد. تمامی مطالب و مقالات ارائه شده فقط جنبه اطلاع رسانی دارند.